Marketing szövegírás és a SEO

Nem akarom filozofálással kezdeni ezt a cikket, ám a tartalmi SEO kapcsán sokan nagyon el vannak tévedve annak kapcsán, hogy miről is szól. A tartalom marketing SEO szempontból már a menüknél, a tageknél, a kategóriáknál és a címeknél elkezdődik.

Marketing szövegírás esetén ma már szinte mindig SEO szövegírásról is beszélünk. Vagyis a honlapon lévő bármilyen szöveg esetén fontos, hogy segítse a keresőoptimalizálást. Sőt, ez a keresőoptimalizálás legfontosabb része, alapja. Magyarul, lehet az a szöveg két szóból álló szóösszetétel, vagy egy soros is, ugyanazok az elvek vonatkoznak rá. Nehéznek tűnik? Nos, nem tagadjuk, néha kicsit bonyolult. Itt jövünk a képbe mi.

Ebben a cikkben egy kicsit mélyebb aspektusból fogjuk bemutatni a marketing szövegírást úgy, ahogy mi csináljuk, és egy valós történettel fogom illusztrálni miért érdemes a profikra bízni ezt (is).

Joggal merül fel azonban a kérdés: hogyan lesz a leghatékonyabb a marketing szövegírás? Mi a jó SEO szövegírás feltétele? És egyáltalán: mit írjál a honlapodra?

Mielőtt bárki felszisszenne, hogy ez egy aljas önpromó, amely teljesen diszkreditálja a keresőoptimalizáló cégek munkáját, úgy hadd tegyem világossá: ezzel nagy általánosságban minden cég így van. A weboldal tulajdonosoknak pedig legtöbbször fogalmuk sincs arról milyen szöveget írjanak. Mert ugyebár marketing szöveget írni nem egyszerű! Talán ismerős a helyzet: meg akarod írni a honlapod szövegét. Ülsz a laptopod, számítógéped előtt, és meredsz a monitoron arra a nagy fehér felületre, ahol az általad begépelt szövegnek kéne megjelenni. És fogalmad sincs, hogy mit írjál.

Nos, hadd adjak neked egy ötletet, és meséljek egy kicsit arról, hogy mit is csinálunk mi.

Ellenőrizzük, hogy adott témára melyek azok a kulcsszavak, melyek a legtöbbet keresettek, és melyek azok a long tail (hosszú farok) kulcsszavak, melyek felhasználhatóak. Miután ez mind megvan írunk egy vázlatot, melyekben el vannak rejtve a kulcsszavak és a vázlatot átdolgozzuk fogyasztható formájúvá. A legtöbb cégvezető számára kínszenvedés a honlap szövegírás, mégis úgy érzik, nekik kell ezt a munkát elvégezni. Nem akarják kiadni más kezébe. Miért? „Mert én vagyok az, aki legjobban ismerem a termékeim és szolgáltatásaim!”

Ez így van. A cégvezetőnél jobban senki nem ismeri a szakmát, a terméket, a szolgáltatást. Azonban ez legalább annyira hátrány mint előny, mikor a weboldal szövegírásról van szó. Sok cégvezető úgy gondolja, hogy a marketing szövegírás csakis az ő feladata lehet. Ez érthető. Ha valaki 5-10 éve napi 8-10 órában dolgozik a szakmájában, előtte esetleg évekig tanulta, és minden nap neki kell megválaszolnia a vevői kérdéseire, akkor joggal gondolja azt, hogy nála jobban senki nem tudja megírni a honlapja szövegét. Van azonban hátránya is a nagy szakmai tudásnak.

Volt már úgy, hogy egy orvos mikor a betegségeddel nála voltál, úgy mondta el neked a diagnózist, hogy semmit sem értettél belőle? Ha valaki több ezer órát töltött egy szakmában, akkor önkételenül és teljesen természetesen olyan fogalmakat használ, amit a szakmabelieken kívül senki sem ért, és főleg senki sem használ. A valódi szakemberek a dolgokat nem úgy hívják, ahogy az átlagemberek, a tuladjonképpeni vevőik.
A textilipari munkások a nyomtatható textilt szublimálható kelmének nevezik. Az animátorok a szórt fénnyel világítást indirekt illuminációnak nevezik. A tanárok az osztályzatokat mérés értékelési eredményeknek nevezik.

Egyszer egy angol oktató website megbízott marketing szövegírással. Külsőleg egy nagyon sarkos weboldalnak tűnt, mely tükrözte a nyelv komolyan vehetőségét. A tartalom kimondottan rendben volt, de a következő almenüpontokat találtam a meglévő weboldalon:

  • AURÁLIS ÉS ORÁLIS TANANYAGTARTALMAK
  • NYELVTANI GAP FILLING FELADATOK
  • RECEPTÍV MULTIPLE CHOICE FELADATOK
  • MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK

Szerinted ezek mit jelentenek?

Ők nyilván értették, meg néhány szakmabeli, de rajtuk kívül más nem nagyon. Vegyünk alapul egy átlagos érettségizőt. Ő nem igen használ ilyen kifejezéseket, mint például a multiple choice, csak akkor, ha nagyon pedáns tanuló. Mondhatja persze az angol tanár, hogy a szakmabeliek is így nevezik ezeket a feladatokat, és hogy ezeket illik ismerni. Az online piackutatás, amit a szövegírás előtt végeztünk azonban azt mutatta, hogy a leendő ügyfelei egyáltalán nem használják ezeket a kifejezéseket. Az multiple choice pl. feleletválasztós feladatok, és így is keresik. Az aurális és az orális pedig hallgatás és beszéd, de még listening és speaking-ként angolul is hamarabb megtalálták, mint aurális és orális címszóval. Orális címszóval valami teljesen mást lehetett találni.

Ha hosszú évek óta halmozódnak benned a szakmai tapasztalatok, kialakul benned az, amit a tudás csapdájának hívnak: azt hiszed, hogy mások fejében is ott van mindaz, ami a tiedben. Azt hiszed ők is úgy hívják a dolgokat, ahogyan te. Nem tudod úgy megfogalmazni a mondanivalódat, hogy az is megértse, aki soha nem foglalkozott azzal. Lehet úgy magyarázod, el kell magyaráznod a dolgokat az ügyfelednek, a vevődnek, hogy az jobban megértse, miért fontos az amit csinálsz.

A vevőnek azonban nem magyarázatra van szüksége, hanem egy csábító ajánlatra, hogy a te termékedet, a te szolgáltatásod válassza!

Mikor egy cégvezető elküld nekem egy a honlapjára szánt szöveget, sokszor vannak benne olyan részek, amit egyszerűen nem értek. És ami a nagyobb gond: a szöveg nem a miérttel foglalkozik (miért érdemes ezt választani), hanem a hogyannal (hogyan csinálja ő ezt a munkát). Vagyis nem kelti fel a vevő érdeklődését, vásárlási kedvét. Olyan a szöveg, mintha egy mester írná az inasának, nem pedig az eladó a vevőnek.

Mi a következő lépés?
Röviden a szövegírás után hozzáadjuk a megfelelő címkéket és kategóriákat. Ezután az adott cikkhez, vagy aloldalhoz fűződő meta adatokat töltjük fel. Mindezek után a szöveg készen áll a keresőben való minél előkelőbb pozíció elfoglalására.

Van egy weboldalad, melyet szeretnél kicsit feljebb tornázni a szakmai ranglétrán? Nem gond!

Fordulj hozzánk bizalommal, mi segítünk neked abban, hogy elérd céljaidat!